Trafiekcijfers juli 2013

 

Vergelijking tussen de periode Jul 2012 en 2013

2012
2013
Verschil
Commercieel:
387 344 -11,1%

 

 
2012
2013
Verschil
Bewegingen: 3.006 2.822 -6,1%
Passagiers: 39.253 37.522 -4,4%
Vracht/ton: 4.323 2.699 -37,6%

 

Vergelijking tussen de periode Jan - Jul 2012 en 2013

2012
2013
Verschil
Commercieel:
1.837 1.795 -2,28%

 

 
2012
2013
Verschil
Bewegingen: 17.415 15.041 -13,6%
Passagiers: 131.539 137.236 +4,3%
Vracht/ton: 31.195 29.102 -6,7%

Commentaar:

DRAMATISCHE CIJFERS IN JULI 2013

Al hadden we het de voorbije maanden reeds voorspeld, toch kwam de klap hard aan, toen we de trafiekstatistieken voor juli 2013 onder ogen kregen.

De dalende trend van het totaal aantal bewegingen zette zich in mindere mate voort, wat het enig "pluspunt" was  in juli.

Het inhaalmanoeuvre is aan de General Aviation toe te schrijven, vnl. dank zij het prachtig weer. De commerciële luchtvaart echter, waarvan de grootste inkomsten gehaald worden, daalde fors.

Deze daling is toe te schrijven aan het drastisch verminderd aantal vrachtvluchten.

Wij zagen niet alleen bij Allied Air veel minder vluchten, een bevestiging van hetgeen wij verleden maand aangekondigd hebben, nl. het verlies van een zeer grote klant ten voordeel van Luik-Bierset.

Ook Egyptair Cargo deed het veel minder goed. Uiteraard hebben zowel de economische recessie als de onstabiele politieke toestand in Egypte daar veel mee te maken.

Alsof dit alles nog niet genoeg was, besliste Saudia Cargo om zijn vrachtlijndienst op de USA stop te zetten. Hierdoor zag Oostende-Brugge ook de tankstops verdwijnen. Saudia Cargo zal wel nog gebruik maken van de kustluchthaven voor zijn chartervluchten.

Alles bijeengenomen was juli 2013 bijgevolg een "zwarte maand".

De Vlaamse overheid had dit scenario kunnen vermijden, mits tijdig (reeds jaren geleden) het geweer van schouder te veranderen. REPLO kan nooit verweten worden de nodige waarschuwingen en raadgevingen niet gegeven te hebben. Men wist het blijkbaar allemaal beter of het kon de verantwoordelijken niet deren. De resultaten liegen er echter niet om.

Onverwacht stelden we ook een daling vast van het aantal passagiers. Alhoewel de touroperators hun best doen om hun programma zo goed mogelijk uit te voeren en tevens de nieuwe bestemming Djerba toegevoegd hebben, verloor de luchthaven toch zo'n 1.700 passagiers t.o.v. verleden jaar.

Blijkbaar doen Heraklion en Palma het dit jaar minder goed. Hierdoor werd zelfs 1 vlucht per week op Palma geannuleerd.

Toeval of niet, maar dit jaar vliegt Jetairfly op Palma en Heraklion vanuit het Noord-Franse Lille. Zou men daarmee niet in onze vijver gevist hebben ?

Conclusie:

Al deden andere omringende luchthavens het ook minder goed, vooral op het vlak van vrachtvervoer, voor Oostende-Brugge was juli 2013 een grote teleurstelling.

Ondertussen ondertekende de Vlaamse regering eindelijk het uitbatingscontract met het Franse EGIS en werd de LEM (Luchthaven Exploitatie Maatschappij) Oostende-Brugge NV opgericht.

De nieuwe uitbater liet reeds weten met diverse nieuwe klanten te onderhandelen om alhier nieuwe trafieken op te starten. We kunnen in deze benarde economische tijden echter geen mirakels verwachten.

Het zal zeker tijd vergen om het tij te doen keren.

Slechter dan wat de Vlaamse overheid jarenlang "gepresteerd" heeft, zal wel niet kunnen. We zullen dus gematigd optimistisch zijn en alle vertrouwen hebben in een nieuwe en dynamischer aanpak.

REPLO wenst hierbij de LEM Oostende-Brugge NV alle succes toe.